Czym jest identyfikacja wizualna?
Czy zastanawialiście się, dlaczego kupujecie wybrane produkty np. kosmetyki do pielęgnacji ciała czy telefony komórkowe? W końcu konkurencja na każdym rynku jest olbrzymia, a Wy stawiacie na konkretny wybór. Dlaczego? Co Was jako konsumenta przekonało do zakupów? Czy to był skład produktów, zadowalające efekty z wcześniejszego używania go, przekaz marketingowy albo influencer biorący udział w reklamie? A może to opakowanie szczególnie przypadło Wam do gustu?
Identyfikacja wizualna marki
To zagadnienie nie dotyczy tylko produktów fizycznych lub usług. Prowadząc biznes, warto zastanowić się, jak chcemy aby potencjalni klienci nas odbierali. Właśnie tutaj z pomocą przychodzi identyfikacja wizualna marki. W olbrzymim skrócie są to wszystkie elementy, które pozwalają zidentyfikować firmę i odróżnić ją od konkurencji. Jest ona istotnym elementem w strategii komunikacji marki.
Na co zwracają uwagę klienci?
Liczy się pierwsze wrażenie. Przykładem mogą być strony internetowe. Jeżeli strona na pierwszy rzut oka jest chaotyczna, wizualnie nieatrakcyjna i nawigacja nie jest intuicyjna, to z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że potencjalny klient na nią już nie wróci i poszuka podobnych produktów u konkurencji.
Klienci zwracają również uwagę na wartości, które firma sobą reprezentuje. Odmienny światopogląd i potrzeby ma 20-latek, inne 40-latek.
Proces planowania identyfikacji obejmuje kilka etapów, w wyniku których trwają prace nad takimi elementami, jak:
- logotyp,
- kolorystyka,
- fonty,
- wygląd druków firmowych,
- księga znaku,
- wygląd opakowań jeżeli dot. produktów fizycznych,
- język w komunikacji,
- grafiki w social mediach,
- ubiór pracowników,
- oznakowanie floty i siedziby firmy.
Wymienione elementy powinny razem ze sobą współgrać i nieść konkretne przesłanie. Zastanów się, jaką moc mają poszczególne logotypy marek? To już udowadnia, że identyfikacji wizualnej nie można zostawić przypadkowi. Jest to proces długi i generujący kosztowy, ale nie warto z niego rezygnować.
Jak wygląda proces tworzenia identyfikacji wizualnej marki?
Należy zadać sobie pytanie, co chcemy, żeby nasza firma reprezentowała. Jaka jest jej historia, jaki był jej początek? Proces działania znacznie ułatwią odpowiedzi na takie pytania jak:
- Jaka jest jej misja?
- Jakie wartości ma reprezentować?
- Kim są odbiorcy mojej marki?
- Co mnie wyróżnia na tle konkurencji?
Identyfikacja wizualna również może zestarzeć się
Należy pamiętać, że kiedy firma zmienię się, to również identyfikacja wizualna marki powinna ewoluować. Musi być odbiciem kierunku rozwoju przedsiębiorstwa. Przykładem takich zmian są nowe logotypy czy strony internetowe.
Zamów identyfikację dla swojej firmy
Naj stronie internetowej 66projekt.pl znajdziesz portolio naszych realizacji.
Jeżeli chciałbyś porozmawiać o rebrandingu dla swojej firmy, zapraszamy do kontaktu. Napisz na studio@66projekt.pl lub zadzwoń pod numer 728961861. Zachęcamy też do wypełnienia briefu kreatywnego, który pomoże nam w pracy nad Twoim nowym logo.