Blog o projektowaniu logo i budowaniu wizerunku marki
a
Kolory w marketingu i reklamie

Kolory w marketingu i reklamie mają znaczenie. Może nie kluczowe dla być, albo nie być marki, ale mimo to warto przeczytać poniższy artykuł.  Zastanawiacie się jaki kolor powinniście dobrać dla swojej marki? Przez lata Ja, Ty czy Twój sąsiad przyzwyczailiśmy oczy do kolorów przypisanych różnym markom, a nawet branżą, w których owe marki działają. Możesz więc celować ze swoją identyfikacją w utarty schemat:

  • Czerwony – branża: Dziecięca, odzieżowa, spożywcza.
  • Pomarańczowy – branża: Usługowa, dziecięca, komunikacyjna.
  • Żółty – branża: logistyczna, techniczna.
  • Zielony – branża: spożywcza, ogrodnicza, rolnicza.
  • Niebieski – branża: IT, techniczna, ubezpieczeniowa, doradcza.

Możesz też oprzeć się na klasycznej psychologii kolorów. Kolor czerwony kojarzony jest z miłością, ale również z ostrzeżeniem, zakazem. Wzmaga też apetyt. Stąd często używany jest przy produktach spożywczych. Należy używać go z rozwagą w swojej komunikacji i umiejętnie mieszać go z innymi kolorami. Nie chcecie chyba ostrzegać klientów przed Waszym brandem? Co najwyżej zwrócić uwagę na kluczowe elementy 😉

Kolor pomarańczowy to radość, słońce, lato, szczęście, ale także ostrzeżenie. Pomarańczowy łączy w sobie zalety koloru czerwonego i żółtego. Poprawia nastrój, może wzbudzać apetyt. Chętnie używany do zwrócenia uwagi na ważniejszy element komunikacji np. przyciski CTA na stronach internetowych.

Na kolor żółty reagujemy zazwyczaj pozytywnie, choć nie jest to ulubiony kolor wielu osób. Może być kojarzony pozytywnie, podobnie jak pomarańczowy, ale również jako ostrzeżenie. Dobry przykład to użycie koloru żółtego w znakach zakazu. Żółty może wzbudzać niepokój. Częstym połączeniem jest mix żółtego i czerwonego dla podbicia widoczności, choć nie jest to już zbyt modne. Kiedyś takie połączenie stosował Mc’donald. Dziś nadal komunikuje się tak Biedronka. Żółta była pszczółka maja, żółte jest słoneczko na rysunkach dzieci, no i słoneczniki. W sumie spoko.

Kolor zielony kojarzony jest nadzwyczaj dobrze. To kolor natury, spokoju. Nasze oczy lubią bardzo zielony. Nie męczą się wtedy jak przy innych kolorach. Zielony to synonim sukcesu, dobrobytu. Wybierany przez marki, którą chcą być kojarzone jako naturalne i zdrowe. To bezpieczny wybór 28% ludzi lubi ten kolor. Z wiekiem ten trend się osłabia.

Kolor niebieski jest najczęściej wybierany. Większość ludzi lubi tę barwę. Jeśli zapytasz przechodnia o jego ulubiony kolor, prawdopobnie co drugi powie, że niebieski. Szczególnie gdy spytasz o to facetów. Niebieski kojarzy się z profesjonalizmem i bezpieczeństwem. W naturze z niebiem i wodą. Co ciekawe obniża apetyt. Pewnie dlatego, że niebieski rzadko występuję w jedzeniu. No chyba, że jesteś garmamelem i jesz smerfy. Kojarzony jest również z dojrzałością i wiedzą. Nie będzie więc odpowiedni dla najmłodszego odbiorcy.

Kolor czarny kojarzy się z elegancją, prestiżem, tajemnicą. Wzbudza szacunek. Może być też odbierany jako kolor żałoby i śmierci. Lubi go ok. 7% społeczeństwa z przewagą mężczyzn. Warto używać czerni w przypadku dóbr luksusowych. Nie warto z nią przesadzać. Nie wolno używać z produktami zdrowotnymi. Mi czarny kojarzy się z zespołami heavy metalowymi, motocyklistami. Ci to dopiero są prestiżowi, a może chodzi o respekt ?

Odcienie bieli kojarzone z czystością, aniołami, niewinnością , nowoczesnością oraz minimalizmem. Dobry wybór dla branży ślubnej, komunijnej, religijnej. Po kolor biały często sięgają marki z branż technologicznych, medycznych, kosmetycznych. Co ciekawe jest to jeden z najmniej lubianych kolorów. Zaledwie 2% populacji wskazuję go jako ulubiony. W sumie jeszcze nikt mi nigdy nie powiedział, że lubi biały. Ja tam lubię, ściany mam białe w domu 😉

m
Chcesz skonsultować kolory Twojej marki?

Zostaw kontakt, zadzwonimy z bezpłatną konsultacją.